Gode råd om tekst

Skal du i gang med at skrive tekst til en brochure eller annonce?
Det kan være meget svært at komme i gang - og gøre det rigtigt - så her er nogle gode råd og enkle retningslinier for tekstarbejde.

Hvis du skal skrive til internettet, vil jeg anbefale at du også læser min artikel Tekst til web.

Der er tre vigtige ting at tænke på, når man udformer en tekst:

  • Budskabet
  • Afsender, modtager og medie
  • Korrektur


Budskabet
Start med at gøre dig klart, hvad dit budskab er, og skriv det ned i stikord. Hvis det er en omfattende tekst, bør du også lave en disposition – det letter arbejdet væsentligt.

Skriv kortfattet og forståeligt. Vi bombarderes med information hver dag, og læserens ”tålmodighed” er meget lille. Vi gider ikke læse meget tekst for at få lidt information. Bring derfor dit budskab så tidligt i teksten som muligt. Gør den uddybende forklaring overskuelig ved at inddele den i korte afsnit, bruge underoverskrifter eller fremhævede ord, så læseren hurtigt kan skimme din tekst.

  • Undgå ironi – det kan misforstås.
  • Undgå tekniske udtryk og fagsprog, hvis det er muligt – eller sørg for at forklare dem.
  • Undgå passiv tekst, hvis det er muligt. Det er upersonligt og – som ordet siger – passivt.


Afsender, modtager og medie
Når du skriver, er det meget vigtigt at tage højde for dette:

  • Hvem er afsender?
  • Hvem er modtager?
  • I hvilket medie skal teksten bringes?
Sproget og indholdet i din tekst skal være tilpasset alle tre elementer.

Afsender:
Hvis du skriver på vegne af en virksomhed, så sæt dig godt ind i virksomhedens 'ånd' og tankegang, strategier, målsætninger, visioner, ønskede image osv. I modsat fald risikerer du at kommunikere i en form og tone, som afviger meget fra virksomhedens øvrige kommunikation. Det skaber et uklart billede af virksomheden – og forvirring hos modtageren.

Modtager:
Det er vigtigt, at du gør dig klart, hvem du skriver til. Er det en begrænset målgruppe, eller skal du kommunikere meget bredt? Hvilket sprog passer til modtageren? Pas på med fremmedord, fagudtryk eller fag-slang – vær sikker på, at modtageren forstår din tekst.

Det kan især være vanskeligt at kommunikere til en målgruppe, man ikke selv er en del af. Især hvis du skal skrive om dit eget fagområde til en modtager uden dine kvalifikationer.

Ofte kan det hjælpe at visualisere modtageren, mens du skriver. Kender du en person, som passer til målgruppen, så prøv at skrive teksten til vedkommende.

Vær konsekvent i dit ordvalg. Det er forvirrende for læseren, hvis du bruger forskellige ord og betegnelser for den samme ting – især når det gælder områder, hvor læseren måske er nybegynder. Kald det ikke ”Kunde-ID” den ene gang og ”Kunde nummer” næste gang. Eller først ”Password” og derefter ”Kodeord”. Find et ord, der dækker, og brug så det ord konsekvent. Eller start med at forklare, at disse ord dækker det samme, således at brugeren ikke bliver forvirret.

Brug eksempler i teksten – de siger mere end mange ord.

Medie:
En tekst fra en avisannonce vil ikke egne sig til et TV-spot eller til en hjemmeside – selv om både afsender og modtager er de samme.

Enhver tekst skal tilpasses mediet. Og det er et helt kapitel for sig.

Læs mere her om tekst til hjemmesider.


Korrektur
Fejl i teksten gør den svær at læse og forstå. Derfor bør du altid sørge for, at der altid bliver læst korrektur på din tekst. Du kan ikke selv læse korrektur på din egen tekst - for på det punkt er vi nemlig blinde for vores egne fejl. Så sørg for, at du får en anden til at læse teksten igennem og tjekke slåfejl, stavefejl, fejl i grammatik mv.

Tekst til web

På nettet gælder særlige regler for tekst. Læs artiklen Tekst til web, inden du går i gang.

Kontakt Hanne Wick

Send en mail, brug kontaktformularen eller ring til 23480033.

Har du brug for at kontakte mig hos UdviklingOdder, kan du læse mere om, hvad jeg kan hjælpe dig med og finde kontaktinfo på hjemmesiden Iværksætter Odder, hvor jeg har samlet alle vores tilbud til iværksættere og små virksomheder i Odder kommune.